söndag 29 april 2012

Odlingslådor och ogräsrensning


Väldigt vad jag har varit flitig med bloggandet i veckan ;)
Men ibland blir det väl så. Kvällarna blir ljusare och det blir mindre tid framför datorn helt enkelt.

Idag var det äntligen lite sol och värme. Mannen tog med dom två stora och åkte och hämtade utemöblerna som fått övervintra i svärföräldrarnas ladugård. Mini M sov och jag passade då på att rensa ogräs i odlingslådorna. Och jag ska säga att jag NJÖT! Lugnt och skönt var det.
Vi gjorde lådorna under påskhelgen förra året, så det var extra kul att se att både rabarber, gräslök, smultron och hallon klarat vintern och börjat växa. Snart dags att så igen :)

Så här gjorde vi....
Först gjorde jag en ritning på hur det skulle se ut. Tack och lov följde vi inte den utan tog bort nästan hälften av alla lådor. Hade inte gjort annat än rensat annars ;)
Sedan åkte vi hem till svärföräldrarna och sågade till brädor. Vi valde att göra i gran. Vet att en del gör i tryckt virke men det känns inte helt okej med tanke på alla gifter.
Hem, skruvade ihop dom. Sedan var det bara att flytta runt... Tills vi (jag) blev nöjda.






Vi gjorde några långa lådor med tanke på hallonbuskar och några lite högre med tanke på potatis och rabarber. För att skona lådorna täckte vi insidorna med sopsäckar som vi gjorde hål i för dräneringens skull. Innan vi fyllde lådorna med jord satte vi en träram runt om, och rullade ut en markduk. Allt för att minimera ogräs. Målade dom sedan med falu rödfärg. Sedan var det bara att skyffla jord. Vet inte huuur många skottkärror jag körde i värmen + att jag var rätt gravid... Pust!

Jorden kom ifrån en kompis, men hälften fyllde vi med köpejord. Hade fått många råd om det, då det praktiskt taget inte kommer något ogräs alls. Bra vá!!
Gjorde sedan dundertabben.... Hämtade gödsel från en bonde här i byn. Ååå, vad bra tänkte jag. Ekologiskt och närproducerat! Ni ANAR inte hur mycket ogräs man får på köpet... Suck!
Ja, ja man lär sig på sina misstag. Blir nog konstgödsel i år ;)
Som ni ser så växte det så att det knakade i alla fall :)
Hallon, rabarber, jordgubbar, smultron, potatis, gräslök, blommor, morötter, gullök.



Ikväll blev det en löptur. Terräng, asfalt och skogsväg. Det var ett tag sedan, har mest blivit asfalt det sista. Och för att göra det lite extra jobbigt sprang jag snabbt upp för alla backar, joggade ner och sprang fort upp igen och sedan vidare. Ska tydligen vara bra... Säger coachen ;)
Vågen var med mig även denna fredag. - 0.9 kg.
Så delmålet jag hade satt inför nästa helg är avklarat :)

Nu ska jag faktiskt lägga mig, i morgon ska jag nämligen jobba.
Riktigt roligt att komma in ibland, även om jag inte är van att går upp kl. 06...

/ Anna Lena


1 kommentar:

  1. Vilka härliga lådor. Snyggt med gruset runt och den röda färgen.
    Jag har 4 st på baksidan som jag jobbar med, dax att slänga i gödsel tydligen så mina får lika mycket grönt i sig. Kram Linda

    SvaraRadera