fredag 7 september 2012

Ett av sommarens alla trädgårdsprojekt...

 
Som nu är klart! (nästan...)
Skrev tidigare i somras om den nya rabatt vi påbörjade vid uppfarten till huset.
Nu är den faktiskt så gott som klar.
När den påbörjades och när stenen kom på plats kan du läsa om här.
 
 
 
Sedan dess har mer sten kommit på plats, perenner har fått flytta dit allt eftersom.
Mer kommer få flytta dit, men är inte helt säker på vad ännu. Tror det kan bli lite dalior till våren. Täckbark har kommit på plats och tillsist för ett par veckor sedan kom kanten som skiljer
gräs och rabatt åt på plats.
Har även tänkt att i höst sätta tulpanlökar som ska få komma upp längst med den stora stenen.
Längtar redan till våren...
 
 
 
En plåtslagare sågade till en tunn plåt om 0.7 mm. Ca 15 cm hög. Tack vare att den är
så tunn är den lätt att böja och jobba med.
Se upp bara, för den är sylvass! Rev upp några härliga sår på benen...
Nu inväntar jag bara på att den ska börja rosta. Tanken är att den sedan kommer bli rostig och grann, kommer bli riktigt bra! 
 
 


Fredag innebär inte bara fredagsmys utan även invägning. Det blev tyvärr ingen idag heller.
Började tidigt i morses och vågen stor i vår klädgarderob där Mini M flyttat in för tillfället.
Vi ska testa och se om han (och vi) sover bättre om han får ett eget kryp in.
Nu får ni inte tro att vi knött in han i en garderob eller så, utan det är... vad ska man säga?
En walk in closet a lá 70-tal ;) Det finns tom ett fönster för honom ;)
Hur som så ville jag inte väcka honom i morses, därav ingen rapport.
Borde verkligen skärpa mig, eller hur?!
 
Nu ska här kojsas! Klockan ringer 05.45 i morgon och jobbet väntar.
 Kidsen sover och mannen blev kidnappad av några vänner tidigare ikväll så här är lungt och tyst.
Konstigt det känns att vara igång och jobba igen, men patienterna har
hittills överlevt och så även jag :)
 
Natt på er!
/ Anna Lena

2 kommentarer:

  1. Kommer bli så snyggt när den kanten börjar rosta!:)
    Äter lite grann innan jag springer iväg då jag vaknar hungrig!:) Ibland går det kanon bra innan frukost och ibland segt. Ibland är det dock enda chansen för att komma iväg överhuvudtaget den dagen. Sparar dock de längre passen till helgerna.
    Imorgon är det ett lopp som heter "Rådalunken". Det loppet har funnits så länge jag kan minnas. Hör av dig om du vill ha mer information om loppet på Kinnekulle!:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad fint det blev, ännu finare med lite rost. Tack för fina kommentaren från dig, blir så glad. Jo, pelargoner. De flesta pelargonerna är planterade i stora krukor, så står dom hela sommaren, till hösten, i september då frosten börjar komma, tar jag in dom, sätter dom i källaren, som dom är, det är lite kallt och mörkt där nere. Sen får dom stå där på hyllan fram tilll februari, då klipper jag ner dom till ca 5 cm. Har upp dom på översta våningen, vattnar dem ser till att de får varmt och solljus. Sen efter ca 1 månad börjar jag med gödning och sätter dom i uterummet. Fyller på med lite ny jord bara, planterar aldrig om dem. Sen växer de så det knakar. Tar ut dem när frosten är borta. Lycka till o trevlig helg. Kram Mimmi

    SvaraRadera